Administrativ chef

Lerums kommun, Administrativa enheten / Ekonomichefsjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten i Lerum

Administrativa enheten ansvarar bland annat för ärendeberedning, dokument- och ärendehantering, arkiv, kommunjuridiskt stöd och överförmyndarverksamhet. Enheten tillhandahåller nämndadministrativt stöd åt kommunfullmäktige och kommunstyrelsen samt administrativt stöd åt kommunalråd och förvaltningsledning.

Under 2018 har enheten särskilt arbetat med att arrangera det allmänna valet och under 2019 kommer arbete sker med valet till Europaparlamentet. Ett annat fokusområden är digitalisering av kommunens dokument- och ärendehantering. Det möjliggörs av det pågående arbetet med att införa ett e-arkiv.

Enheten är placerad under verksamhetsområdet utveckling & hållbarhet som i sin tur är organiserat direkt under kommundirektören. Den administrativa chefen rapporterar till utvecklings- och hållbarhetschefen som sitter i kommunens förvaltningsledning. Den administrativa chefen träffar också regelbundet överförmyndarnämnden.

Enheten består av 15 personer.

Vi kommer att kalla sökande för intervju löpande under ansökningstiden. Tillträde enligt överenskommelse.


Publiceringsdatum
2018-10-24

Arbetsuppgifter
Som administrativ chef är du enhetschef med ansvar för ekonomi, personal och verksamhet. Du ansvarar för frågor kopplade till enhetens ansvarsområde och är föredragande i kommunstyrelsen i dessa ärenden. Du leder och utvecklar enhetens processer och ansvarsområden så att de är moderna och rättssäkra men också så enkla och tydliga som möjligt ur ett kundperspektiv.

Som enhetschef stöttar och vägleder du din personal i positiv andra. Du har många kontakter med förvaltningsledning, övriga i förvaltningen och den politiska organisationen.

I ditt uppdrag ingår att samordna det gemensamma arbetet med kommunens övriga administrativa chefer.


Kvalifikationer
För att lyckas i rollen som administrativ chef behöver du ha god erfarenhet från, och kännedom om, kommunal verksamhet. Du behöver vara kunnig inom lagstiftningen som berör enhetens arbete. Speciellt behöver du ha kunskaper inom kommunalrätt.

Vi söker dig som har lämplig akademisk utbildning eller likvärdig erfarenhet och som vill arbeta med att vidareutveckla arbetet med e-tjänster och e-arkiv. Tidigare chefserfarenhet är ett krav.

Vi vill att du har:
Erfarenhet av och mycket god förståelse för ärendeberedning och dokument- och ärendehantering
Mycket god förståelse för en kommuns förutsättningar och funktionssätt
Erfarenhet av att arbeta nära den politiska ledningen

ÖVRIGT
Lerums kommuns vision att bli Sveriges ledande miljökommun år 2025 och dess ledord hållbarhet, kreativitet och inflytande genomsyrar kommunens arbete.

Inom kommunens verksamheter arbetar cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 41 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Kommunens medarbetare ska ha en god arbetsmiljö som främjar möjligheter att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via denna länk, och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-11-07
Ange följande referens när du ansöker: A823278
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Kim Erefalk kim.erefalk@lerum.se 0302-522260
Maria Egerlund-Fletcher maria.egerlund.fletcher@lerum.se 0302-52 11 14

Företag
Lerums kommun, Administrativa enheten

Adress
Lerums kommun, Administrativa enheten
Box 225
44380 Lerum

Kontorsadress
Brobacken 1 Lerum

Jobbnummer
4420067

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Administrativa enheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten: