1:e SoL-/LSS handläggare Myndighet OF/ÄO

Ljungby Kommun, Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Ljungby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Ljungby, Älmhult, Hylte, Alvesta, Värnamo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ljungby Kommun, Socialförvaltningen i Ljungby

I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans och vi siktar på att bli 35 000 invånare år 2035. Vi som jobbar här är öppna, vi är framåt och vi vill. Varje medarbetare hos oss är med och gör skillnad för alla som bor och lever i vår kommun. Vill du vara med?

Myndighet OF/ÄO är en del av Ljungby kommuns socialförvaltning. Myndighet OF/ÄO ansvarar för utredning, beslut och uppföljning av ärenden inom OF (omsorgen om person med funktionsnedsättning) och ÄO (äldreomsorgen).
Verksamheten består av handläggare, 1:e SoL-/LSS handläggare samt verksamhetschef.

Vi söker nu en 1:e SoL-/LSS handläggare med inriktning mot OF, dvs LSS och Socialpsykiatri.

Läs mer om oss som arbetsgivare på www.ljungby.se/jobb.

Publiceringsdatum
2024-02-13

Arbetsuppgifter
Som 1:e SoL-/LSS handläggare har du en viktig funktion för samordning och kvalitet inom myndighet omsorg. Du kommer vara en av två 1:e SoL-/LSS handläggare inom verksamheten, och du kommer att jobba mot omsorgen om person med funktionsnedsättning (SoL/Psyk, LSS). Du kommer vara med att utveckla kvaliteten av verksamheten i samråd med chef. Du kommer att jobba nära verksamhetschef och 1:e SoL-/LSS handläggare med inriktning ÄO och vara ett stöd för både chef , kollega och för handläggare.

Du kommer att samarbeta med kollegor internt samt samverka med utförare och andra samverkanspartners, både internt och externt.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:

• Ärendefördelning utifrån upprättade rutiner
• Ärende- och metodhandledning till handläggare
• Deltar i samverkansmöten med andra myndigheter och organisationer både externt och internt främst i individärende/metodutveckling
• Utökade befogenheter att fatta beslut i individärenden, är föredragande i au/nämnd och företräder nämnden i förvaltningsdomstol
• Metodutveckling i samråd med verksamhetschef
• Resurs och medhandläggare i komplicerade ärenden
• Fortsätta arbetet med implementeringen av IBIC

Du kommer att ha ett övergripande ansvar och tillsammans med 1:e biståndshandläggare med inriktning ÄO vara användarstöd i vårt verksamhetssystem, som i dagsläget är Treserva.

Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du skall ha mycket goda kunskaper om lagstiftningen inom socialrätten; Socialtjänstlagen, Lagen om stöd och service till vissa funktionsnedsatta, Förvaltningslagen, samt angränsande lagar inom socialrätten.

Som 1:e SoL-/LSS handläggare är det viktigt att du kan arbeta självständigt och ha förmåga att fatta och kommunicera beslut, men också att du har lätt för att samarbeta i grupp och samverka i olika nätverk med interna och externa kontakter. Du sätter individen i fokus i ditt arbete.
Du har mycket god förmåga att utrycka dig i det svenska språket, både muntligt och skriftligt. Det är av viktigt att i rollen som 1:e SoL-/LSS handläggare kunna läsa, skriva och tolka text.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Då vi strävar efter en jämlikhet på arbetsplatsen ser vi gärna manliga sökanden.

Som 1:e SoL-/LSS handläggare behöver du ha goda kunskaper och erfarenhet av myndighetsutövning, både inom socialtjänstlagen, och Lagen om stöd och service till vissa funktionsnedsatta. Meriterande är även om du har erfarenhet att arbeta med barn, då LSS barn ligger under myndighet omsorg.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i en arbetsledande funktion, har kunskap om IBIC, samt har jobbat med socialt arbete

ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.

Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju.

Hos oss är balans i livet viktigt! Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete med familj och fritid, därför tillämpar vi flextid i de verksamheter där det tillåter. Vi har möjlighet till semesterväxling, subventionerat årskort med Länstrafiken, friskvårdsbidrag och mycket annat. Som medarbetare har du gratis medlemskap i personalklubben, vilket ger möjlighet till gratis träning och bad vid närliggande träningsanläggning och äventyrsbad, samt möjlighet att delta i andra aktiviteter.

Ljungby kommun erbjuder In- och medflyttarservice. Det vill säga ett antal tjänster som ska göra det lättare att byta livsmiljö och flytta till vår kommun.
Maila inflyttarservice@ljungby.se om du vill veta mer om vad vi kan hjälpa dig med i samband med en flytt till Ljungby kommun.

I Ljungby kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.

Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen
och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C175831".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ljungby kommun (org.nr 212000-0670)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Ljungby kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Chef
Linda Lenngren
linda.lenngren@ljungby.se
0372-789621

Jobbnummer
8467671

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ljungby Kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ljungby Kommun, Socialförvaltningen: