1:e Socialsekreterare med kvalitets- och utvecklingsansvar

Västerviks kommun / Socialsekreterarjobb / Västervik
2024-04-11


Visa alla socialsekreterarjobb i Västervik, Vimmerby, Valdemarsvik, Oskarshamn, Hultsfred eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Västerviks kommun i Västervik

Myndighetsenheten

Myndighetssenheten är en del av Västerviks kommuns socialtjänst. Vi handlägger både barns behov av skydd och stöd och vuxna personers behov av skydd eller stöd enligt socialtjänstlagen och de tvångslagar som finns gällande barn och vuxna inom socialnämndens ansvarsområde.

På enheten arbetar 40 personer. Enheten är organiserad i fem grupper, mottagningsgrupp, utredningsgrupp, placeringsgrupp, familjehemsgrupp och vuxengrupp. I ledningsfunktionen finns fem 1:e socialsekreterare, en administrativ assistent och en enhetschef.

Vi söker nu ytterligare en 1:e socialsekreterare med särskilt fokus på kvalitets- och utvecklingsarbete.

Publiceringsdatum
2024-04-11

Arbetsuppgifter
Som 1:e socialsekreterare med kvalitet- och utvecklingsansvar arbetar du huvudsakligen med systematiskt förbättringsarbete i vår verksamhet. Du förväntas självständigt leda arbetet med fokus på rättssäkra och effektiva processer. Utöver utvecklingsarbetet kommer du ha ansvarsområden av mer permanent karaktär.

Du kommer bland annat att arbeta med revidering, framtagande och implementering av rutiner, egenkontroller och avvikelsehantering. Du kommer få en aktiv roll i vår verksamhetsutveckling såsom implementering av nya arbetssätt, genomförande av beslutade åtgärdsplaner och egna projekt. Du kommer skriva kvalitetsrapporter och utvärdera på enhetsnivå. Arbetet innebär att omvärldsbevaka och göra uppföljningar med koppling till verksamhetens ledningssystem.

Du kommer också arbeta med kompetensförsörjning och introduktionsplanering av nya medarbetare. Du kommer ingå i den lokala ledningsgruppen och kan vid behov komma att täcka upp för kollegors arbetsuppgifter i ledningsgruppen.

Din kompetens
Vi söker dig med socionomexamen eller likvärdig, enligt föreskrift för arbete inom socialtjänstens barnavård.

Du har flera års arbetslivserfarenhet inom socialtjänsten med fördjupad kunskap inom myndighetsutövning. Du har erfarenhet av arbetsledning och förstår verksamhetens ramar och förutsättningar. Tjänsten kräver också att du har B-körkort för manuell växellåda

Tidigare erfarenhet av arbete med organisations- och kvalitetsutveckling är meriterande.

Som person har du har du en hög grad av personlig mognad och integritet. Du är analytisk och initiativrik med ett strukturerat arbetssätt. Du är en person som är målinriktad och driven med god förmåga att arbeta självständigt. En förutsättning för framgångsrikt utvecklingsarbete är att du har lätt för att samarbeta, är tydlig i din kommunikation i kombination med en god pedagogisk förmåga.

Tjänsten kräver också att du har god digital kompetens för att kunna hantera våra digitala system och arbetsredskap.

Övrig information
Provanställning kan komma att bli aktuellt för denna tjänst.

Läs mer om vad Västerviks kommun kan erbjuda dig som anställd hos oss www.vastervik.se/jobba-hos-oss (https://www.vastervik.se/jobba-hos-oss)

Välkommen med din ansökan!

Information
Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
-

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "SOC 30-24".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Västerviks kommun (org.nr 212000-0779)

Kontakt
Tove Ferngren, enhetschef
tove.ferngren@vastervik.se
0490-25 52 59

Jobbnummer
8606057


Prenumerera på jobb från Västerviks kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Västerviks kommun: